tisdag 4 mars 2014

Fettisdagen

Idag är det tisdagen efter fastlagssöndagen alltså, fettisdagen vilket innebär att det säljs och äts en massa semlor. Vi drog vårt strå till stacken genom att beställa 80! st semlor till alla våra pedagoger och personal, som idag hade lärgruppsträff.

Vi jobbar tillsammans med Hans-Åke och Gun-Britt Scherp, som har stor vana att jobba på detta sättet. Lärgrupperna har varsin lärledare, som har fått utbildning i att föra samtalet i gruppen vidare och dokumentera vad som sägs,  i en modell som Scherp framtagit. Det kommer att bli 8 lärgruppsträffar under läsåret och varje träff håller på i 3 timmar. Varje grupp får inte ha mer än 7 deltagare, detta för att alla ska få chans att komma till tals och att diskussionerna ska bli så bra som möjligt där alla känner delaktighet. För att spara tid för gruppen så inköptes picnickorgar till alla grupperna, dessa fylls varje gång med god fika och termosar fyllda med kaffe eller tevatten samt något nyttigt och något sött till.




Det är en av de små sakerna som uppskattats allra mest =) Idag blev det semlor till alla i grupperna.




Vilket innebär att vi har 13 lärgrupper som har olika ämnen som de diskuterar och utvecklar sina kunskaper kring. Det handlar om många olika ämnen, som att känna lärglädje, ikt i undervisningen, Hur kan vi jobba med genrepedagogik? m.m. Vi har tagit fram ämnen att lära mer om genom att ta fram en helhetsidé och utgå från den och de ord som finns i den.
Gruppen som tog fram logotypen och orden i helhetsidén, efter det att alla fått komma med förslag och tycka till, valde de att göra den som ett äpple, eftersom högstadieskolan, dit alla elever kommer efter att ha slutat i årskurs fem på skolorna i Ullaredsområdet heter Apelskolan, och att äpplet även är symbol för kunskapens frukt. Alla lärgrupper hade alltså sin utgång i någon av de ord eller meningar som finns i äpplet. 

Kärnhuset i äpplet består av trygghet och välmående, vilket är förutsättning för att lärande kan ske.
Som ni ser är bladet fyllt av texten "Redo för framtiden" vilket är framtaget sedan tidigare i området, för vi vill verkligen få alla elever att känna sig redo för framtiden. Det behöver inte handla om ett långt tidsperspektiv utan det kan handla om att vara klar för vad som kommer nästa dag eller vecka. Att man känner att man kommer att klara av det som kommer.

Detta var lite om skolutvecklingen vi jobbar med i Ullaredsområdet detta läsåret. Over and out!


1 kommentar:

Inga Johansson sa...

Det låter spännande med lärgrupper. Det påminner om våra grupper som leds av en processledare. Den där korgen såg väldigt mysig ut också. Det har jag inte sett förut. Lycka till med era samtal.