lördag 15 september 2012

Bara vara

Då har det gått en dryg vecka sedan jag skrev något här, och denna veckan har gått så himla fort, så snabbt så jag verkligen fick tänka efter igår när jag gick upp om det möjligtvis var onsdag eller torsdag...
Att veckan bara rusar iväg behöver inte bara bero på att man har det mycket trevligt, för den går helt enkelt fort ändå. Denna veckan har det varit både glädje och lite mindre glädje som kommit förbi mig. Men jag har valt att låta glädjen stanna och de andra glömmas bort.

För tänk vad livet vore tråkigt om man inte hade lite av allt, om jag bara var med om saker som sprider glädje då hade jag inte vett att uppskatta det när det verkligen kommer. Nä, lite av allt tror jag är livets melodi, om man nu skulle ha möjlighet att påverka det själv...Jag försöker att se glaset, halvfullt i stället för halvtomt, och det gör skillnad, jag vet!! Har förmånen att ha en person i min närhet som ser det som halvtomt, det kan skapa diskussioner vill jag lova ;)






När sista arbetsdagen för denna veckan var gjord väntade vi 12 goda vänner hit till oss för att pröva surströmming med tillbehör. Det var ett glatt gäng som förfasade sig över lukten strömmingen spred. Detta trots att vi hade öppnat burkarna ute och sköljt av fiskarna innan vi tog in dem. Men de smakade på det nästan allihop. Det är faktiskt inte alls så dumt när man börjar med att mosa mandelpotatis på ett, mjukt tunnbröd därefter lägger man på mycket hackad lök för att sedan lägga på de rensade filéerna och så toppa med crème fraîche innan man rullar ihop den. Sedan skär man små rulltårtsbitar och äter med kniv och gaffel. Det avnjöts igår både med mjölk och öl. Smakrikt och inte allsidigt är mitt omdöme :) Men de som satt med vid bordet och åt annat från buffén uttryckte saken på följande sätt "måste du rensa ner fisk, renset luktar så illa?" " gå ut med renstallriken nån gång då!" " ska du verkligen äta en till, hur blir din mage då" " nä, nu räcker det!!! öppna fönster och dörrar"
Men vi hittade ett par entusiaster som säkert kommer att äta denna delikatess vid fler tillfällen, kul!!


Efter det fick vi av en kompis lära oss dricka phuling, det var gott!!! Att det dessutom gjorde att man fick normal andedräkt igen, var inte fel. Det består av tre snapsglas fyllda med 1. Mjölk 2. Rom 3. Minthu och detta drack man på ett speciellt sätt. Gott!!!

Men idag ska jag bara vara, tänkte jag först i morse och halva förmiddagen, men nu har jag lagat mat till familjen och klippt gräset och dessutom plockat i ordning från igår och tömt och fyllt på diskmaskinen två gånger. Så jag "är" inte bara, även om jag tänkt vara det. Dessutom skrev jag ett långt blogginlägg under förmiddagen......men när det skulle publiceras. Försvann det från allt, hittade det ingen stans, så det fick bli ett nytt....som jag inte är lika nöjd med, men nu läser ni det iaf :)

I dag står intervjun, som en journalist gjorde med mig i förra veckan, i tidningen. Synd att det inte går att hitta den på nätet, då kunde jag länkat. Men Dan som varit på knivSM i Ullared köpte en tidning, vi får vår på måndag, så jag tog en bild på det som var intervjun med mig. Det står om Ann-Marie Körling och Lärartycket och så är det en intervju med en annan lärare i Falkenbergsområdet som också skrev i Lärartycket. Nu är det mycket fokus på positiva saker i vår lokaltidningen. I går stod det om vår samrättning som vi gjorde på NP i Ullareds rektorsområde. Kul att de lyfter det som är positivt.




Nä nu är det kaffedags innan en springtur i skogen med Kia. Hon har fått mig att börja springa så hon kan få komma ut lös i skogen. Vi springer på en skogsnäringen där inga bilar kommer. Jag mediterar och Kia upptäcker nya saker varje gång. Det har t.o.m blivit så att Dan tar ut henne på samma tur de dagar jag inte har tid eller går på någon annan motionsform. Vi bygger upp hennes muskler för jakt och då behöver hon à bra kondis också.

Efter det kanske vi drar till Falkenberg annars ska jag sätta mig ned med en bok och tända ljus och bara vara....där kom det ;)


Over and out// Bodil

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kul att få höra från dig igen. Du har som alltid mycket på gång. Har bara luktat på surströmming. Kanske smakar bättre än det luktar. Ha en skön helg!

femfemman sa...

Vädra huset kan du behöva oxå, kan jag tro... säger den som verkligen avskyr denna maträtt... Hur kommer man på att äta surströmming förresten, när det finns så mycket annat gott! Kan inte förstå!!! Ha en bra vecka! :)