tisdag 29 mars 2011

Vanlig vecka

Då är det en vanlig vecka som pågår för tillfället. Inga konstigheter mer denna veckan...vad jag vet nu.
Förra veckan var orolig på flera sätt. Först en dag i buss runt i vår kommun och sedan en eftermiddag då mycket hände. Jag fick ett utvecklingssamtal som varade längre än planerat, det började dessutom senare än vad jag önskat.  Jag hade tänkt komma hem i vanlig tid för att koka soppa till dryga 50 personer, men jag blev nästan tre timmar försenad. Trots allt blev det soppkok, och den blev god också.
Det var soppa vi bjöd på vid pappas begravning som var i fredags. Det blev en vacker och högtidlig begravning, helt i pappas anda. Vi hade delat upp matlagning/bakning mellan oss syskon/syskonbarn. Så det blev gott bröd, goda bullar och smaskiga tårtor. Minnesstunden var trevlig och man fick chans att prata med kusiner och andra släktingar. Det var även en del bekanta till mamma och pappa som var med. Mamma var nöjd efter begravningen och sa "detta hade pappa tyckt om" Det är sådana ord som värmer i den stunden. På lördagen var jag totalt slut, det kändes som om jag varit på en fest som varat hela natten.
Kroppen har nog gått på högvarv ett tag, det var den 1 mars han dog, så det var drygt tre veckor till begravningen. Min syster har dragit det tyngsta lasset. Hon gjorde bl.a. kistdekorationen som blev så vacker. I den ingick blommor och blad som symboliserade pappa på många sätt.

Men det som hände på mer i helgen var riktigt roligt, vi fick för första gången träffa äldsta dotterns pojkvän, och han är riktig fullträff =) Kul att det äntligen blev av, och att de var lediga båda två så vi fick rå om dem i helgen.
Våren är på väg =))


I skolan är det fullt ös som vanligt, vi har föräldrabesöksveckor för årskurs 7 vilket innebär att man träffar många av föräldrarna på de lektioner man har. Vi har samtidigt nästan avslutat alla utvecklingssamtal, vilket känns skönt, det tar en del av eftermiddagarna/kvällarna i anspråk, men det är otroligt givande att få chans att sitta med föräldrar och elever i lugn och ro och prata om bara den eleven.

Idag har vi jobbat med visionsarbete, vad har vi för vision vad det gäller skolan/eleverna/vårt arbete?
Det kom fram en del kloka saker när vi fick sitta i smågrupper. Men det var slående var att visionen hos de flesta var att se elven. Att tro på eleven och att få eleven att tro på sig själv.
Men det handlade även en del om vad vi använder för verktyg i visionen...
Annars är det lugnt. En gång kvar på gympan inomhus. Sedan började jag att spronga lite idag, det var så skönt att komma igång med det efter nästan två år =)
Jag har köpt nya kläder idag, så det var dem jag var tvungen att testa...se om de höll vad de lovade.
Och det gjorde de, jag sprang så lätt med de nya skorna och den turkos joggingjackan, så det blir fler gånger som dessa ska ut med mig i motionsspåret =))

2 kommentarer:

Unknown sa...

Har aldrig gillat att springa, promenader funkar bättre för mig. men det ser så roligt ut att flyga fram på stigarna.

Det är roligt att få rå om barnen ibland. Pojkarna var ju hemma här förra veckan. Men inga flickvänner än vad vi vet om.

anna-lena sa...

Föräldrars bortgång, det tar på krafterna.Här skulle jag t.o.m. kunna tycka att det vore rätt att använda (det i min klass "förbjudna" ordet "suger".
Vad skönt att det blev en bra begravning!
Spännande med pojkvännen ? Är det nytt eller har det pågått ett tag? Springa vore gott, har testat korta sträckor, men jag är gammal du vet, och ryggen gillar det inte riktigt. Men det finns andra sätt att röra sig på, som tur är. Ha det fortsatt bra!