tisdag 22 mars 2011

Tisdagsfilosofering



Min första läsebok =)
Då är en bit av veckan gången. Det har varit en härlig vecka med många saker på min lyra...ja,ja nu spelar jag inte något instrument men mycket har det varit i alla fall. Jag har varit och pratat 1-1 i Falkenberg inför typ 250 personer. Det var en panel bestående av tre lärare och tre elever som fick svara på frågor kring arbetet med datorer i klasserna. Det blev ett par intressanta frågor att svara på, men vi som stod där framme förstod att vi har kommit en bit på väg...för vi hade ställt hela andra frågor i nuläget. Men de som var där är i startgroparna för 1-1 så jag vet också hur mycket vi ville veta då...men vi hade inte så många att fråga.
Jag var även med på middagen på kvällen, där var det nätverkande, människor emellan som gällde. Jag fick många roliga och givande samtal samt nya kontakter. Får se om det ger något nytt i framtiden, vad det gäller utbyte =)
Martin Tallvid håller i en föreläsning

I skolan jobbar vi på som vanligt med olika arbeten. Jag är så nöjd med alla elevers arbete om dikter, det är inte klokt vad de kan mycket om de får förutsättningar. Nu har vi börjat med litteratur, de läser böcker som de sedan kunna spela ett sällskapsspel omkring. Fyra-sex elever läser samma bok därefter skriver de in sin recension på klassens bokblogg. Efter det är det dags för att spela tillsammans, spelplan och frågekort finns till de olika böckerna. Nu kom jag på att de även kan göra detta när de läser andra böcker. Vi kan göra egna frågor och spelplaner...kanske med hjälp av datorn, appar kanske??? Ja, nu fick jag en idé =)

Helgen gick i lugn och ro, en tur till Bollebygd och mammas födelsedagsfirande. I år blev det lite annorlunda...vi går och väntar på pappas begravning som är på fredag.

Ett klassrum i Anderstorp
Igår var det busstur runt i Gislaveds kommun och besök på olika skolenheter. Vi såg alla olika stadier. Det var otroligt givande att se och höra hur de jobbar på högstadiet i Gislaved. Fick lite idéer om hur jag kan förändra miljön på min arbetsplats. Förstod samtidigt hur bra vi har det som har datorer till eleverna, vi slipper dra omkring på massa böcker och papperskopier. Det mesta finns i burken, om man bara hittar det...
Detta skrev en kollega på Skogstorpsskolan i Falkenberg efter det att de hade haft sina datorer ett tag. Så sanna saker, det förstod jag igår när jag fick möjlighet att åka omkring till andra skolor i en annan kommun. Man glömmer så fort hur hur man jobbat innan...som väl är.
Men dagen igår var givande och lärorik, skulle vilja göra en sådan resa varje år till olika enheter.

Idag har jag återigen träffat mina elever i som läser svenska som andraspråk. Det är livet som lärare att träffa och jobba med dem. De vill inget hellre än att lära sig mer svenska. Vi jobbar med vanlig läsförståelse både i böcker och på datorn. De suger in så mycket kunskap de kan. När jag jobbar med dem så är det som om inget kan stoppa dem.

Men har man förmånen att möta de invandrande eleverna har man också det tragiska med att få vara med om det motsatta. Detta är min tidigare elev och jag har fortfarande hennes bror i min undervisning.
Jag minns fortfarande första mötet med familjen. Vi satt i konferensrummet och skrev in barnen i skolan, de skrevs in i maj månad, men skulle inte börja skolan förrän efter sommaren. Gunel var glad i att prata och sa att hon ska bli läkare när hon blir stor. De fick med sig böcker hem för att träna på under sommaren. När de kom tillbaka efter sommarlovet var de båda så på för att lära sig språket...och det gick snabbt framåt för dem. Hon kom när hon skulle börja åttan och slutade i årskurs nio med snudd på VG i svenska som andraspråk. Hon kom in på Natur och pluggade vidare....men nu är det ett faktum som är
tragiskt...utvisning eller inte...???

2 kommentarer:

anna-lena sa...

Jo, det där hur vårt land tar hand om människor som vill leva sitt liv här, det är en stor skam. Förstår inte huyr någon vill jobba med sådant ..... jag skulle skämmas!
Mycket intressant att åka runt på andra skolaor ... var det en studiedag ... var det för alla eller var det bara för nåpgra utvalda?

Unknown sa...

Alltid roligt att se hur det är på andra skolor. Varit i Stockholm på inspirerande utbildning om mönster och algebra. Ska bli roligt att träffa elever och kollegor igen imorgon. Det kanske hänt något medan jag varit borta.