måndag 14 mars 2011

Studiedag och gympa

Idag har det varit full rulle..i huvudet. Vi har haft en studiedag och diskuterat Lgr11. Det var alla 6-9 skolor i Falkenbergs kommun som möttes. Och jag kan tycka att den är intressant att diskutera och vända och vrida på. Första halvan av dagen diskuterade vi i smågrupper grundbultarna i den. Vad står de för? Hur ska vi leva upp till dem?

  1. Språket som grund för lärandet
    Det är viktigt att varje lärare i alla ämnen går igenom ord och begrepp för ämnesområdet och att det är viktigt att man får med sig ALLA lärare på skolan i detta tänk. Om alla är delaktiga och tar ansvar för språket i sin undervisning kommer det att öka måluppfyllelsen för eleverna

    2. Målstyrning – inflytande, delaktighet och ansvar
    Undervisningen utgår från eleverna och deras intressen. Vilka verktyg kommer in på olika platser. Kompetensutveckling för lärare, tid, diskussion och hur man skriver LPP är viktiga moment. Det är nödvändigt att konstruera uppgifter tillsammans och skapa utrymmet, tex LPP med andra kollegor. Möten behöver inte alltid vara fysiska, utan även digitala forum för detta ändamål. Viktiga grupperingar med tex ämnesgrupper på skolan och även träffar med utomstående och studiebesök. Det hade varit bra med en digital bank som utgick från målen istället från olika ämnesområden (målstyrd skola). Det är viktigt att lärarna vågar dela med sig. 

    3. Lärande som sammanhang–koppla till elevers erfarenheter och livsvärldar
    En utmaning att få med elever som inte har en vilja eller mål och försöka få dessa med på tåget, tex att visa något de är bra på. Lärarna ska kunna visa olika sätt att använda datorn och eleverna ska kunna bidra till att utveckla detta. Lärare mer som handledare där vi fokuserar på målet och sedan finns det många olika sätt att nå dit.

    4. Lärande i dialog – kunskap utvecklas i sociala sammanhang
    Eleverna lär av varandra och tillsammans med andra som de kanske inte skulle valt att arbeta med annars. Diskussion och livskunskap ingår här. Det är viktigt att vuxna i skolan styr vem eleverna ska vara med och det är en social träning att kunna delta i olika grupperingar. Ibland är det nivågruppering och ibland inte. 
  1. Entreprenöriella miljöer företagsamt lärande pekar mot eleven, den entreprenöriella pedagogiken pekar mot läraren, dvs hur skapar man en miljö där eleverna blir företagsamma? (bygger på meningsfullhet där man ser eleverna som medarbetare)

    Detta var i korta drag vad min grupp kom fram till vad det gäller de 5 grundbultarna. Men alla frågor kan vridas och vändas en eller ett par gånger till... men det är alltid trevligt att diskutera med lärare från andra skolor. Fast vi har ju inte haft så mycket tid att diskutera det på vår skola heller...förstår inte vart ämneskonferenser och arbetslagstid tar vägen, men tid till sådant har gått till massa annat.

    Eftermiddagen ägnades år Lpp i ämnesgrupper. Jag fick äntligen träffa de andra i Sva-gruppen. Det blev som en hönsgård när vi satte igång och tjattrade. Men vi har så många funderingar som behöver diskuteras så alla pratade i mun på varandra. Men en lpp fick vi till i alla fall. Och så bestämde vi att vi ska blåsa liv i vår SAS-grupp igen. Datum för nästa träff är redan klar.

    I morgon ska jag ut på roligheter, igen...då ska jag och en två andra lärare vara med på frågestund på Falkenbergsdagarna. Under två dagar är det över 200 personer som kommer till IT information och skolbesök. Så under morgondagen kommer jag att tillbringa eftermiddag och kväll+natt i Falkenberg. Blir man bjuden på middag på Strandbaden tackar man inte nej....då kommer Fåborgsvägen  väl till pass =)  Så i morgon har jag inte möjlighet att skriva ett inlägg, vi har inte uppkoppling i huset. Men ett litet inlägg som postas från telefonen kommer jag nog att få till.

    För att nu övergå till det privata så var jag på zumba för första gången igår. Det var roligt och den dryga timmen gick verkligen fort. Så det kommer jag att gå på igen. Sedan har jag haft den vanliga gympan idag, så det har blivit lite rörelse av olika slag i två dagar nu. I morgon hinner jag nog inte med någon form av fysisk aktivitet.
    Helgen har varit lugn och skön vi har bara tagit det med ro, förutom att jag skrev omdömen hela lördagen, Jag är så stolt över mina elever som gjort ett kanonarbete med dikttema.

    Våren är på ingång, det känns i luften. Så nu blir det långa promenader på kvällen efter jobbet...livet leker när man kan ge sig ut så...
    Annars är det utvecklingssamtalstider nu, veckan kommer att innehålla sena eftermiddagar och kvällar. 

    Jag har verkligen haft funderingar på om jag skulle starta en blogg där bara skolfrågor skulle förekomma, men kom fram till att jag är en människa med både arbetsliv och fritid. Det är bättre att blanda allt. Idag blev det mycket fokus på skolan, men en annan dag kan det bli bara privat tjat i bloggen. För att återkomma till tjat så var det det på twitter igår...om Björklunds uttalande i DN om katederundervisning...hjälp vad många inlägg det blev om det temat. Det är bra med twitter, man väljer inom vilket område man vill ha tweet ifrån och då ramlar det in nya saker hela tiden. De flesta av inläggen har en länk så man kommer vidare till en läsvärd artikel eller sida.
    Så jag rekommenderar er att testa detta sociala medie =)
    Bilderna jag har med idag är något jag längtar efter =)

2 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Gillar din grupps sammanfattningar. Något för andra att ta som utgångspunkt för samtal.
Tack för alla länkar jag fått genom dej på FB och Twitter. Måste bara slita mig ifrån internet lite och använda datorn som skrivverktyg en stund så här på morgonkvisten. Ha en fortsatt bra vecka!

Unknown sa...

Intressanta tankar ni hade präntat ner. Vi har studiedag på torsdag. Då ska vi fortsätta vårt tänk.

Skönt att våren kommer nu. Idag kunde jag plåta utslagna snödroppar. Svanarna flyger över gården nästan varje dag nu.

Ha en fortsatt bra vecka!