söndag 23 januari 2011

Härlig vinterdag

Stina på sparken


Isa på sparken

Idag har jag haft en härlig vinterdag, med promenader av alla de slag. Idag kunde jag äntligen gå ut på sjön, tidigare har det varit för mycket snö och så har man inte vågat för tänk om isen är för tunn. Men idag var det is med ett puder av snö på. Knagglig så det går inte bra att åka skridskor med promenera och att åka spark går bra. Vi började med att gå ut med grannens hund, stor hund så då gick vi bara på vägar, vill inte bli omkulldragen på isen =) Sedan en promenad på fyra kilometer på isen, där efter hämtade jag spark och mellandotter så tog vi samma tur med sparken. Skönt!!! Jag älskar att åka spark, vilket även vår lilla tax gör...blev nästan milen idag, det känns skönt efter allt stillasittande under många dagar.



Konstverk i naturen


Idag åt vi vinterns andra omgång av lutfisk, det är bara såååå gott tycker 4/5 av familjen, idag var det 3/4 som åt. Mums!

Vippa i snö



Dagen har varit lite seg, var på revy med supé och dans igår. Gick till sängs vid halvtre snåret, så lite trött har man allt varit idag. Men revyn var rolig, maten god och mycket dans, så jag är nöjd. En sådan helg är aldrig fel.

Kossa i snön= den stortrivs =)

Veckan hemma har varit lite orolig, min pappa är inte helt pigg just nu, men är man snart nittio så är det väl ok att vara lite trött. Det går lite upp och ned, men vi har kontakt ett par gånger om dagen så jag ska veta vad som händer.

I fredags hade vi, några kvinnliga kollegor och jag, vår bokklubbsträff i gruppen som kallas visomintebrottas, fråga mig inte varför för då blir det en lång utläggning =) Tills denna träffaen hade vi läst Anna Gevaldas bok En dag till skänks. Å vad jag gillar den lilla söta boken, den gick snabbt att läsa, halva boken på flyget till London andra halvan på hemvägen. Det är en bok jag kan rekommendera, man blir behagligt leende när man läser den.

Se vad den handlar om här


Nu är de snart dags att planera hur jag vill använda de saker jag tog till mig när jag var på studieresa. Det är så många saker som jag vill jobba med. Kommer i morgon att börja lite med bildanalys tillsammans med dikter. De ska läsa dikter och skriva egna. Kul att se hur de kommer att lägga upp sitt arbete. Givetvis är det med datorns hjälp som de kommer att jobba.
Började lite smått förra veckan med att alla fick ladda ned sitt år, 2010 års status på fejjan, av de som kom med där skulle de välja ut ord och skriva en dikt som passar på deras liv. Det var spännande tyckte de, så jag tror att vi är på god väg med övriga diktverk.

Konstverk på isen

5 kommentarer:

anna-lena sa...

Sociala medier är inte dumt. Skulle gärna vilja ha alla mina små med på FB oxå. Nu har jag en tredjedel av klassen som mina vänner, och nu har det blivit så att de själva använder mediet i sina kontakter med mej. Suveränt!
Gamla föräldrar, det är jobbigt.Speciellt när de blir skröpliga. Men en del av livet. skönt att du har några att dela din oro och omsorg med.
Fina bilder .... tänk vilka fina bilder man kan få bara genom att gå en liten sväng i omgivningen.
Torsdag va 7 sklle passa bra för fika på Göstas.... vid två- halv tre. Kan det passa Inga oxå tro? Ha en bra vecka!

bollebygdsbo sa...

Jag vill också ha en spark! ;)
Ni har fullt med aktiviteter som vanligt. ;)
Jag har tagit det väldigt lugnt hela helgen. Bara kalas hos Mattias igår och böneväkt samt förbönsgudstjänst idag. Har inte varit framme hos pappa varken lördag eller söndag. Emil var där igår, Per och Marie, samt Cecilia och Mattias idag så jag "tog ledigt" under helgen.
Ha en bra vecka så hörs vi av.

Unknown sa...

Åka spark på isen är superkul. Har ingen egen spark men måste nog skaffa nån gång.

FB är bra till mycket. Hade kontakt med en förälder för en stund sedan. Har många elever både nuvarande och gamla som vänner. Syskon och syskonbarn har jag också kontakt med via FB. Suveränt.

Torsdag v. 7 kan passa mig. men har du lov då också?

Bodil sa...

Jag slutar tidigt på torsdagar =) Så det passar utmärkt!!

Kim M Kimselius sa...

Underbara foton. Älskar bilden på hunden! Jättemysigt inlägg. Hoppas din käre far får leva många, många år till och må bra. Min pappa är 87 och är en riktig krutgubbe, än så länge. Kram Kim