onsdag 1 december 2010

Första december nr två =)

Idag har det varit riktigt kallt ute. men det var samtidigt en mycket vacker dag, med klarblå himmel och solsken. Jag hann med en liten minipromenad idag och det blåste inte så det kändes riktigt skönt. När jag åkte till jobbet passerade jag Ätran och Gällared och vid båda dessa orter stod termometern på -16°. Då kändes det skönt att sitta i en varm bil. Men när jag kom till Okome skola var det ganska så kallt i det grupprummet jag sitter och har mina elever, brrrr...det var tur att jag hade tagit på mig en tjock tröja. Mössa var också nödvändigt att ha idag, så det är tur att man har några stycken, för den glömmer jag lite här och var.

Idag var jag hemma i god tid innan mörkret kom. Måndagar och tisdagar är konferensdagar och då är jag inte hemma förrän närmare halv sex, och då är det becksvart ute. Så jag är nöjd när jag ser huset i dagsljus ett par gånger i veckan. Jag hinner även med att laga mat i lugn och ro dessa dagar. Hade redan på morgonen bestämt mig för att koka kubb idag, så blev det också. Fick på det på vedspisen, som Hannah satt intill och läste. Så jag sa till de hemmavarande att de fick passa koket en stund, för jag skulle gå på stilla mässa. Det var så trevligt, mycket vacker musik och berättelser om ljus, vilket vi även fick tända ett var.
Så jag var lugn och harmonisk när jag kom hem. Så nu har jag väntat på att bröden ska ha kokat färdigt, det tar 5-6 timmar. Men nu strax innan halv tolv var de klara. och det luktar så gott av dessa bröd i hela huset...mmmm så gott det ska bli att smaka i morgon bitti. Man klyver dem två gånger så att de ser ut som vedträn, trekantiga brödbitar blir det och när julen är här ska man lägga skinka och senap på...då är himmelriket nära =)

1 kommentar:

Unknown sa...

Mmmm, kubb! Har kokat kubb åtminstone en gång. Det tar tid men är jättegott.

Kylan håller i sig, men nu har vi värme i skolan igen.