söndag 19 december 2010

Fjärde söndag i advent




I dag har det varit tänt fyra ljus i staken hos oss, ja även hos er antar jag. Det är inte klokt vad snabbt tiden går, nu är jullovet riktigt nära =)

Jag har faktiskt varit riktigt lugn i helgen som gått, har inte stressat eller oroat mig för att något ska göras. Konstigt att jag inte gör det, men klokheten kommer kanske med åldern...så då är jag gammal nu... Igår var vi en vända i Falkenberg och tittade till vårt lilla krypin där. Det var så fint så, vi bara myser när vi kommer dit. Hann med en liten vända på stan också, kul att se alla skyltfönster med allt som hör till julen. Var inte så vansinnigt mycket folk ute heller. Det verkar som om många var hemma och julstökade igår. Väl tillbaka i Danhult igen, så var det lite arbete som gällde. Men det klarades snart av så sena var det god middag och tv som stod på programmet. Med andra ord en skön slapparkväll. Jag satt lugn och fin, kände att jag har julläget under kontroll...eller har jag glömt något som egentligen är ett måste??? Nä, jag tror inte det, började bara tidigare med alla bestyr i år...men jag kommer säkert på något måste innan fredag.

I fredags hade vi idrottsdag på skolan, bollsporter stod på agendan. År 7 spelade innebandy och det är alltid lika roligt att se sina elever i andra sammanhang än vad man är van vid. De var så duktiga att kämpa på, av tre lag så kom både killarna och tjejerna på tredje plats, men de har en himla god kämparglöd och laganda, och det är mycket viktigt. Det är en jobbig dag för de elever som behöver struktur, en sådan dag kan man inte hålla fyrkantig. På det viset är det jobbigt med sådana dagar, hade det inte varit för att en del kräver att det går att förutsäga allt som kommer att ske, hade idrottsdagarna varit fulländade. Man får umgås på ett annorlunda sätt, man får verkligen känna sig patriotisk och man ser elever som man aldrig sett innan, de vill inte märkas i skolan, men på idrottsarenan blir de så synliga. Kul! Vi har tre sådana dagar av olika slag på ett läsår.

Idag har jag bakat lite och pyntat lite, så nu börjar Samuelssons julhus komma fram =)
Har varit på julallsång i kyrkan, det var så trevligt, allt inleddes med ett julspel där mamma Mu och Fröken åsna medverkade. Det var ett mycket roligt spel. Sedan kom allsången igång och vi sjöng nästan så att taket lyfte sig. Det är ju så himla kul att sjunga låtar man känner igen, och man känner mycket väl igen de flesta jullåtarna. Nu har jag precis kokat min senap, och när jag smakade på den då först kunde jag känna att det är jul när som helst. Den är verkligen jul för mig, så nu är det fixat för julen att komma till oss =)

Laddar lite för pyssel- och teater- filmdag i morgon. Ska bli kul att pyssla och att få se år 6 som spelar teater för oss, den handlar om en ren som blivit kall om mulen...
Har ingen konferens i morgon så jag kommer hem senast klockan 15.00, ska bli så gött att pilla med det där sista som ska göras.

Idag har jag även hunnit med en promenad, på den träffade jag en granne som redan utfodrat rådjuren med två balar ensilage. De kommer inte att klara sig i denna långa vintern om de inte får hjälp från oss människor. Så i morgon får min man köra upp balar i skogen.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Nu börjar lugnet lägra sig här också. Har läget under kontroll även om jag har mer kvar av stök än du. pojkarna har kommit hem så jag kan ju få lite hjälp med julstöket.

Ha en skön sista vecka i skolan. Snart är det lov.

bollebygdsbo sa...

Isa ser ju påpälsad ut. ;)
Jag får aldrig till det med bloggandet just nu. Fattar inte varför.
Nu ska jag iväg och handla de sista julklapparna, vilket är ca. 75%. ;) Har alltså många kvar att köpa.
Önskar er en fin vecka. Vi hörs.

Anna-Lena sa...

Kul med lite annorlunda dagar ... även om de ofta föranleder en del strul. Tyvärr! Ha en bra slutvecka!