lördag 13 november 2010

Skiftande måltider

Då har man varit på genomgång av Carlbergs bryggeri och testat ett antal ölsorter. Det är skillnad på öl och öl förstår jag nu. Det var en mycket givande genomgång av avsmakning, tycker jag. Nu kan jag en del, som ska testas i olika konstellationer framöver. Får se det kanske blir nån av er läsare som råkar ut för detta...jag kan väl säga att det smakar....mmmm....
Efter vår provning var det dags för middag på Brasseriet tillsammans med de mesta av de som var med och smakade öl, men en del av de som anslöt nu kom direkt hemifrån. Trevligt att sitta och prata med kollegor utanför arbetsplatsen. Och att respektive fick hänga på är också roligt, nu känner Dan igen ytterligare en del av mina nära och kära kollegor. Kul!
I morse gick vi inte upp så tidigt utan låg och njöt av att inte ha något att planera inför dagen. Vi hade redan för en månad sedan blivit bjudna på middag hos svärmor, denna lördagen. Alla av de syskon till Dan som bor i Sverige skulle vara med. Tillsammans med några av våra barns kusiner och våra flickor blir det en del folk.

När vi kom dit hade det dukats och fixats med allt möjligt. Det doftade mycket gott ifrån kökets grytor och det som var framplockat på bordet såg mycket smaskigt ut. Kan ju nu säga ....det var supergott alltihop. Så nu känns det som jag kan rulla fram på mina promenader, som det inte blivit någon ordning med under denna veckan. Alltid är det något som händer, så jag inte kommer ut! Men i morgon ska jag och en svägerska ge oss ut på en låååång promenad, det ska bli så skönt. Vi kommer att gå ut oavsett vädret är bra eller dåligt.

Nu är det full rulle i huset, Stina har just hämtat två kompisar på stationen för att de ska ut och roa sig i Gisleparken. Moas bästis kom hit med sin syster, för att åka på eget vis till samma slutdestination. Hannah har dragit till Växjö, det var väl något roligt som drog dit. Så n är vi ensamma hemma under lördagskvällen. Får bli tv-programmet Så mycket bättre som förgyller vår kväll. Men det är mysigt att kura ned sig i soffan och tända massa ljus och bara vara. För hungriga är vi ju inte, så mat behöver jag inte tänka på =)

I morgon är det Fars dag, och jag skulle egentligen åkt till min far i Bollebygd, men det funkar inte alltid som man planerat. Bilen jag har måste lämnas in i Värnamo, efter Moas krock med ett rådjur, och den tar Stina med sig när hon med kompisar ska åka till Växjö. Det är så ibland att man måste ta tillvara de chanser som finns för att slippa köra mer än nödvändigt. Kommer att åka till Bollebygd inom snar framtid ändå. Men jag vet att pappa kommer att få besök av alla mina tre syskon i morgon ändå, så uppvaktad blir han. De är så nöjda nu när de äntligen kommit tillbaka till sin lägenhet igen, och att telefonen funkade från andra dagen.
Det kommer att bli lite uppvaktande av far här i huset, med presenter och tårta.

Jag frågade rektorn igår om min fortsatta jobb och hon sade att jag är anställd på 100% även under våren, om samordningen skulle försvinna, så jag behöver inte oro mig för detta iaf =)

Igår har hade jag en dag då allt bara flöt på. Det gick som en dansa att ha hkk med mellanstadieeleverna, sva-eleverna jobbade som bara den och livskunskapen igår blev så lyckad. Vi diskuterade dilemmafrågor, i grupper, och det blev så bra. Jag fick fram så många olika tankar och modeller för hur saker och ting kan lösas. Så jag kände att jag lämnade skolan med ett stort leende, både på utsidan och insidan. Då är man glad att man verkligen valt det yreket man har.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Härligt med en sådan avslutning på arbetsveckan att man går leende hem. Vi provade öl på Bredaryds värdshus för många år sedan. Inte hade jag en aning om att det fanns så många spännande ölsorter att prova. En rolig grej att testa med goda vänner eller kollegor.

Ha en skön långpromenad imorgon. Vi får se hur mycket jag orkar av den varan.

anna-lena sa...

Pappa tycker nog att det är minst lika roligt att ha dej(din familj) för sig själv. Allt måste ju inte ske för att det är Fars dag - besöken däremellan är minst lika viktiga. En förmån att få ha sina föräldrar kvar - även om det är en del jobb också. Men det är det värt. Vi har ingen far kvar, varken jag eller C-E....
Ölprovning i Bredaryd har jag oxå varit på, tror det var genom personalföreningen. Mycket intressant att smaka olika ölsorter. Problemet är ju att jag inte bara ska smaka - jag kan inte lämna något kvar --- så det var lite runt under fötterna när man reste sig upp. Men intressant ... skulle gäörna göra detta igen ... fast kanske med lite färre antal ölsorter.
Ha en bra härlig vecka!