söndag 31 oktober 2010

Hjärtans snabbt det går

Igår tog jag ett avslappnande bad i stearinljusets sken =)
Det verkar som jag bara får till det på söndagar, att skriva blogg alltså =)
Kan inte förstå vart tiden tar vägen, men det är väl så när åren kommer att man orkar mindre och det man gör tar längre tid...får väl inse att jag kommit en bit på vägen åt det hållet.

Men nu har vi snart lite ledighet att se fram emot, två studiedagar sedan är jag "ledig" i 5 dagar. Skönt!!
Jag har redan planerat vad som ska ske på dessa dagar. hade ett tag tänkt att mina bloggisar skulle kommit hit, men det fick jag stryka i ett ganska tidigt stadie. Tyvärr, för det är alltid trevligt och lärorikt att träffa dessa entusiastiska lärare. Men vi får ta det ett annat lov =)

Istället kommer jag att åka upp till Bollebygd och hjälpa till med flytta in saker i skåpen hos mamma och pappa. De ska äntligen få komma tillbaka till sin lägenhet i på Bollegården. De har ju bott på ett boende i Fristad under tiden som deras servicehus renoverades. Men nu har dessa nio månader gått och de ska få komma hem till sitt vanliga boende igen. De räknar verkligen ned dagarna nu!! Vi får tillgång till deras lägenhet på fredag eftermiddag, då ska jag vara på plats och diska och fixa så mycket jag kan. När man bor en bit ifrån känner man att man inte kan göra så mycket för att underlätta för övriga syskon, men nu är jag ledig och kan hjälpa till. Det känns mycket bra. Mina föräldrar kommer att flytta tillbaka på tisdag veckan därpå. Så nu är det nio dagar kvar...

Onsdag och torsdag har jag tänkt fördela arbetet på hus, fönsterputs och strykning bl.a. Trädgårdsarbete, klippa ned lite av höstens blommor. Men jag har även sparat lite elevarbete, rättning och sådana roliga saker =)))
Så jag tror absolut inte att veckan kommer att bli dryg på något sätt.

I morgon ska vi åka buss upp till mötesplats skola, i Göteborg. Alla på 6-9 på Apelskolan åker dit. Kul att få göra saker med kollegor. Vi ska gå på olika seminarier, titta på det som ställs ut och sist men inte minst tänker jag vara kvar när bussen går hemåt, för att vara med på Teachmeet.
Det ska bli så kul att höra vad alla andra lärare jobbar med när det handlar om It och lärande. Återkommer om det var något jag fastnade för.
Nu är det så att jag kan ta tåget tillbaka till Falkenberg, det är lyx i med mina mått mätt =)
Ännu bättre är det om jag kan få lift med våra helt otroligt duktiga It-pedagoger som också ska vara kvar på denna happening. Behöver deras hjälp framöver med att starta en digital skoltidning, källkritik på ntet och att lägga på röst på Keynote-sagorna. Så vi har nog lite att prata om på vägen...


Carlsbergs julebrygd kommer ut till krogarna i Falkenberg
med hjälp av häst och vagn. Tomtar och nissar var med och spelade.


I fredags och igår var det jobb på Fåborgsvägen som gällde. Vi bytte dörrar på huset och garaget. tack vare min bror, som är snickare, är det nu gjort. Även lite andra små och goda saker blev gjorda med hans hjälp. Skönt att ha den hjälpen att tillgå, även om det är långt att köra från Bollebygd till Falkenberg.

Vy i skogen när jag plockade mossa och ris

Idag var det älgjakt som stod på programmet, skönt att vara utvilad efter att fått sova en timme längre...=)
Vi hade hund idag så alla som hade bössa fick sitta på pass. Så gjorde jag också, jag satt och njöt av det fina vädret och den höstlika naturen. När det helt plötsligt började uppföra sig väldigt konstigt inne i mitt bröst...det var som om hjärtat hade fått totalt fnatt, det slog och levde inne i mig. Efter det fick jag svårt att andas, hyperventilerade, en stund. Allt pågick kanske i tre minuter, men det kändes inte helt ok att sitta där. Men jag hade folk på behörigt avstånd så jag stannade kvar efter att det lagt sig.
Men när det passet var över tog jag mig hem och ringde 1177 för att höra vad jag skulle göra..."Jönköpings läns landsting är inte med i sjukvårdsupplysningen" var det svar jag fick. Idiotiskt, tycker jag att inte vara med i det, för tänk vad det skulle sparas tid för de som jobbar och måste springa och svara i telefon när det ringer om viktiga och oviktiga frågor när de kanske har dödssjuka människor att ta hand om. Nä, det måste ju vara bättre att låta folk som har det som sin uppgift bara sitta och prata i
telefonen gör det och de som verkligen behöver vård får det.

Men nog om det. Jag fick kontakt med Värnamo lasarett och de ville att jag skulle komma in dit så fort som möjligt, fick t.o.m frågan om jag ville åka ambulans, men det ville jag ju inte...
Tog bilen och var på plats vid utsatt tid. Undersökt av en mycket trevlig läkare. Ekg och allt de kunde se var bra, tog lite prover som jag får svar på under veckan. Men han konstaterade/trodde att jag har något som kallas galopperande hjärta, det kan komma när som helst men är inte farligt,  som är obehagligt att uppleva. Jag har ju haft känningar av liknande slag tidigare i år, så han lade ihop dessa upplevelser och kom fram till detta. Han sa även att om jag inte har föräldrar som har hjärtinfarkter eller om jag är en rökare så är risken liten att jag skulle drabbas av infarkt i så unga år. Gott att höra, säger jag bara!!

Så nu är det vanligt liv som gäller, med allt vad det innebär. Men först ser jag fram emot morgondagen ihop med härliga kollegor.

Ha de bra alla ni där ute i vida världen =)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Skönt att komma ut i naturen men otäckt när hjärtat uppför sig på det sättet. Har varit med om något liknande för ganska många år sedan. Förmodligen stressrelaterat. Ha nu ett skönt lov och ta det lugnt. Vill gärna kunna läsa din blogg även om det bara blir en dag i veckan.

anna-lena sa...

Ja, med den takten som du har är det väl inte konstigt att hjärtat har svårt att varva ner när resten av dej gör det :). Tänker på när man åker bil och så blir de en kraftig inbromsning ... ja, då fortsätter man framåt i den hastighet man har ....
Hoppas att hjärtat får en lugn vecka ... eller i af lagom lugn. Klart du ska hjälpa dina föräldrar tillbaka hem, men det där du tänkt göra hemma MÅSTE du inte hinna med. Göpteborgseventet i morrn .... jag är allt lite avis på er som får göra sån´t där. Digital skoltidning låter spännande ... berätta gärna mer.
Ha en bra vecka OCH TA HAND OM DEJ!