torsdag 22 april 2010

Händelserika dygn

Nu är jag nästan helt slut....=)))
Jag har varit med om många olika roliga saker under de sista två dygnen.
Igår morse blev det lite stressigt när jag skulle iväg, snygga kläder skulle på, så jag kunde stå och tala inför många höga potentater inom skolans värld. Då är det viktigt att man ser någorlunda proper ut, så de åtminstone kunde titta på dessa när det blev ointressant ; )
Det var skolchefer, politiker, rektorer, dataansvariga och en och annan vanlig dödlig lärare som skulle höra mitt lilla anförande om hur jag jobbar med blogg i skolan.

När kläderna var strukna och jag var påklädd packade jag det sista inför övernattningen som klassen skulle ha mellan onsdag och torsdag i Ok Nackhe stugan. Sovsäckar och liggunderlag skulle bara skulle slängas in i bilen när jag åkte, dessa saker har vi inlåsta i ladugården. När jag kom dit var nyckeln borta och tiden gick...men jag raggade upp nyckeln och fick tag på dem innan jag åkte, puh...

Väl på plats i skolan, behövde jag bara ha en uppstart av lektionen. Jag var sedan tvungen att ta mig till ICA och köpa det sista vi behövde till "lägret". Efter det var det dags att bege sig till Strandbaden i Falkenberg, där den stora 1-1-dagen höll till. Jag hade med min tre elever ifrån vårt arbetslag, så var det med en kollega och ytterligare tre elever ifrån ett annat arbetslag. De var med för att visa vad de jobbar med i olika ämnen vad det gäller datorerna. De var superduktiga på att visa upp sina fina arbeten för att som minglade omkring i 90 minuter.
Jag stod jämte och hörde hur de förklarade för all som var nyfikna. De var inte svarslösa en enda gång, vad jag kunde höra. Det är duktigt av elever i årskurs 7...
Två av mina duktiga lever på 1-1

Mitt lilla framträdande blev också bra, jag pratade lite om hur mitt arbetssätt har förändrats sedan datorn kom in i undervisningen på allvar. Vi var tre stycken som talade om vad datorn har förändrat vårt sätt att jobba på. Skönt att vi var några stycken som stod där framme inför 250 sittande intresserade åhörare. Wow, jag hade inte riktigt förstått att det skulle vara så mycket folk som bara satt och lyssnade... häftigt var ordet!!!
Jag visade min blogg som jag jobbar med i år 8 och förklarade att vi, i vår skola, vill presentera så många olika verktyg som de kan jobba med på olika sätt. De kan sedan välja det verktyg som passar just dem bäst. Berättade även lite om hur jag upplever att de som behöver mycket stöd i skolan verkligen blir lyft av datorn i sin verkliga vardag. Efter det var jag tillsammans med eleverna och många av de minglande kom fram och frågade mig massa frågor, vilka jag faktiskt kunde svara på...

Jag var sedan även med i den paneldebatten som avslutade dagen. Jag tror att det blir fler och fler kommuner som hakar på det med 1-1. Den frågan många hade, när vi pratade med varandra var "vad tycker ni om mac?" "varför valde ni inte pc-miljö?" Och jag kan nog säga att alla vi som var där för att visa vad vi jobbar med är supernöjda med våra Mac-datorer och längtar inte tillbaka till pc-tiden igen!!

God lunch ingick givetvis när man är på ett så fint konferensställe =)

Kvart över 4 kunde jag sedan sätta mig i bilen och bege mig till mina väntade elever och mentor kollega i stugan. Det var en härlig stämning och den fortsatte hela tiden. jag stekte 2,5 kg färs till tacos, bastade, gick tipspromenad, tittade på film, spelade fotboll och spel, ja helt enkelt umgicks på ett härligt sätt. Om de sedan inte somnade förrän framåt halv 5 är bara en kul grej de kommer att minnas i framtiden...vi hade sagt att de fick vara uppe så länge de ville =P. Jag låg i ett rum intill, så jag slumrade lite emellanåt, men jag kan inte säga att jag är pigg nu precis.

Sängen ropar på mig, så skönt att få krypa ned i en mjuk säng och slippa liggunderlag och sovsäck....

Jag har dessutom hunnit med en bra föreläsning i kväll, missat kören på köpet =( men när det kommer bra föreläsare på nära håll få de komma i första hand...
Mer om dessa i morgon. God Natt Sov Gott !!




3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tyckte jag hade två fullmatade dagar, men det var inget i jämförelse med dina. Du har hunnit med många roliga saker. Berätta mera om föreläsningen. Alltid spännande att höra andras upplevelser.

anna-lena sa...

Visst är det tacksamt att åka ut med elever. Även om det känns i kroppen efteråt. Kul Bodil att du kommer med i större sammanhang och visar på vad man kan göra med ICT.HA en bra helg!

bollebygdsbo sa...

Uj, uj, - du har då haft fullt upp! ;)
Tänk att lillasyster talar inför så många "högt uppsatta" damer och herrar! :D
Skönt att det kändes så bra.