torsdag 29 april 2010

De ä mycke nu....

Då har jag lämnat av de två upptäcksresande...igår hade jag tagit tjänstledigt för att få chans att lämna dem vid tåget som skulle ta dem direkt till Kastrup. Det var lite stirrigt en stund innan vi kom iväg.

"Har du med dig det? Har du packat ned den i handbagaget? Var lade jag den? Har du med mobilen? Ipoden, den har jag glömt"
Sådana uttryck var vanliga innan vi kom iväg, men så småningom rullade bilen mot stationen i Halmstad och de kom på Intercitytåget till Kastrup...puh...nu är det bar lite oro som gnager ibland i kroppen. Tankar som...Vad händer om...? Tänk om...
Om de... Just nu hade jag känt att det hade varit bättre om inte OM hade funnits! Men är man mamma så är man, hur små eller stora ens barn är...och den oron är på något sätt en oro som jag tar som en fin sak...jag bryr mig om de värdefullaste jag har, MINA BARN!!!!

De hade i alla fall kommit lyckligt fram smsade hon idag förmiddag. Hittat till hotellet och skaffat Malaysiskt simkort hade de också hunnit med. Så nu kan vi ringa till henne utan att hon betalar någonting...vilket hon tycker är jättebra ; )

Idag har vi haft temadag på skolan de har jobbat i grupper där elever från alla klasser var representerade. Bra sätt för alla att lära känna varandra. Alla ser inte varandra i och med att det finns tre arbetslag, och så är spännviden mellan år 6 till år 9 ganska stor. Så det var många som fick nya kompisar att prata med idag. Vi hade placerat en från varje klass i de olika grupperna, så inga skulle kunna bilda grupper i grupperna.

Alla hade en vanlig lektion först sedan hade vi gemensam frukost utanför matsalen. Där kunde man få smörgåsar, yoghurt och banan. Efter det drog det igång med övningarna, det fanns 23 olika stationer, där det gällde att samla så många poäng som möjligt på den stund man var där.
Det var samarbetsövningar, bokstavslekar, mattekluringar, gissa kändisar, känn på kungen och många andra övningar. Jag hade en station där de fick känna på olika saker i en burk och så skulle de tala om vad det var. En burk innehöll kokt havregrynsgröt en annan socker den tredje mossa osv. Det var ingen grupp som gissade rätt på alla fem, utan entingen missade de gröten eller sockret. Men skoj var det och dagen gick ovanligt fort.

Min klass inledde med att vara med i finalen i Presstationen. Vi jobbade hårt med alla uppgifterna under den första timmen, sedan var det bara lite enkäter och annat som skulle skickas in. Vi var online mot deras hemsida större delen av dagen. Men den blev överhettad och kollapsade, men vi hade redan laddat upp alla stora uppgifter då så vi klarade oss bra =))
Nu ska vi bara vänta och se om vi får något pris...

När skoldagen var slut styrde jag kosan mot Falkenberg, där ItpedagogAnna väntade på mig för att ställa lite frågor. Det var ett mycket trevligt och givande samtal=) Man lär så länge man lever och nått nytt varje dag. Det är devisen jag lever efter!!

Som avslutning fick jag möjlighet att vara med på körövningen=))) Det är alltid lika roligt, nu övade vi Valborgssångerna som ska sjunga i morgon! Så leve våren, hipp, hipp, Hurra...

Glömde skriva att en del var duktiga att klä sig i åttiotalskläder idag på skolan. Det hade visst kommit upp nått om tema på det...men eftersom jag inte var på plats igår så missade jag detta..
Två goa killar i riktiga åttiotalssvidar...kollegor till mig =))

2 kommentarer:

Unknown sa...

Skönt att de kom fram ordentligt och kan njuta av sin resa. Temadagen verkade vara riktigt skojig och åttiotalstemat också. Ibland brukar elevrådet på vår skola (F-6) bestämma att en viss dag ska ha ett tema. Alla klär ut sig eller har något på sig i temat anda. Vi har haft tomtedag, rosa dagen, svarta dagen m.m. Förra året hade vi vårhattar på valborgsmässoafton. Det har jag inte hört något om i år. trevlig valborg i alla fall!

anna-lena sa...

Så rolig temadag. Jag blir alltid så inspirerad när ni berättar om era roliga annorlunda kreativa dagar , du och Inga. I slutet på maj ska vi ha en dag där sexorna tar hand om alla stationer....Kankse någon kan använda din känna-station.