tisdag 23 februari 2010

Änglavakt när den är som bäst...

Idag var det andra dagen på mitt lov, men någon längre sovmorgon blev det inte. Moa har denna vecka praktik på dagis, ja jag vet att det inte heter dagis längre men skriver jag det vet alla vad jag menar!! Så hon skulle köras dit lite innan åtta, men när jag kom hem gick jag och lade mig för att läsa tidningen en stund. Jag tyckte då att jag hörde lite oroliga steg utanför, och mycket riktigt in kommer mannen och säger att Stina har krockat med en älg och älgen behövde skjutas. Så han letade upp vapnet och försvann iväg snabbare än att jag hann fråga var det hänt...
Men jag slängde på mig kläderna och hoppade i stövlarna och sprang ut till min bil. Åkte iväg, jag trodde att det var här olyckan hänt, eftersom vi har tre älgar som går här. Men jag åkte en bra bit på väg 153 men såg ingen olycka. Jag kom på att hon skulle åka till två olika ställen för att hämta selar, som de skulle ha som säkerhet när de skottade taken fria från snö. Allt gick så snabbt så jag glömde att ta med mobilen... När jag åkt emot en av riktningarna kom jag på att sätta på radion, de kanske säger nåt om en älgolycka på vägen. Precis när jag fått på lokalradion hörde jag trafikredaktionen gå in och säga att dt skett en älgolycka på väg 153 mellan Skeppshult och Broaryd. Det blev en u-sväng för jag var på väg åt fel håll.

När jag kom fram står Stina på vägen och pratar med räddningspersonalen, storasyster och pappa står jämte. Hon var så duktig, hon hade ringt 112 innan hon ringde till sin pappa och bad om hjälp att skjuta älgen. Hon är som jag kan se helt oskadd, och det visade sig vara riktigt när hon undersökt av ambulanspersonal och sköterska på vårdcentralen. Tack och lov!!
Bilens rutor var insparkade av älgen, och en och annan buckla hade den fått till, så bilen var lite skrotig...

Men detta blir ytterligare ett inlägg i debatten om att vi måste få skjuta fler älgar på jakten!! Det har nog varit 4-5 olyckor med älgar på det senaste halvåret på denna väg. Det är ju en väldigt trafikerad väg då mycket av trafiken på vägen ska åka till GeKås för att handla.
Vårt lag och flera med oss har skickat in överklagan på licensen för hur många man ska få skjuta. Om vi hjälper älgarna att dö på ett värdigare sätt så slipper både trafikanter och älgar lida i onödan!!! Nu har jag sagt vad jag tycker i den frågan...ännu en gång...
Taket skottas på såget

Det som skulle vara huvudhändelsen idag, takskottning, kom lite i skymundan. Mannen hade fått två duktiga medhjälpar utifrån och så skulle två av döttrarna hjälpa till också, men nu blev det bara en... De började med taket på såget och det var tur för det hade börjat att ge sig lite såg det tidigt i morse. Det gick fint när de kom på hur de skulle göra.
Så såg det på altanen när snö kastats ned från taket...
...för det var mycket snö på taket
Efter det var det delar av vårt hus som skulle skottas. Där var det 85 cm tjockt snötäcke, så det var i behov av att rensas...
Allt gick bra och i morgon ska de fortsätta med ett magasin som är 40 meter långt mycket högt och ganska brett, vi får hoppas att det går bra då också =)
Vacker vy =)
I morgon skulle mannen kört en gammal arbetare till Värnamo för undersökning, men nu åker jag på att ta en tur dit. Jag får väl gå och se om jag kan hitta någon klänning till det stundande bröllopet. Lyckas inte det så ska jag till Göteborg och läkarbesök på torsdag så kanske jag kan hitta något =))))
Jag hann baka mitt matbröd idag också =)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Så skönt att det gick bra mitt i allt elände med älgar på vägarna. jag höll på att krocka med en älg här på vår väg igår kväll när jag skulle till scouterna. Då är man inte stor. Han stod mitt på vägen och tittade på mig. jag fick styra till vänster om honom för jag hann inte stanna. Då tog han några långa kliv över snövallarna på högersidan. Kvar satt jag inte så lite skakig. Än en gång var änglarna framme.

bollebygdsbo sa...

Oj vilken händelserik dag!
Det där med älgar kan vara riktigt äventyrligt, (kan man säga när allt gått bra)
En gång såg vi ju bild på en älg i en husvagn.
Här har det också skottats tak några gånger om.
Mycket snö är det.
Jag ska till Göteborg på fredag och skaffa kläder, har jag tänkt i alla fall.
Torsdagen bör ägnas åt att packa ner grejer för mamma och pappa.
Hälsa Stina och ge en kram från mig.

anna-lena sa...

Två dagars sportlov och så mycket dramatik. Hoppas att det blir lite lugnare.Har inte sett älg på länge, men inte är det konstigt att deger sig ut på vägarna -d e kan inte ha det för kul i all snö.