måndag 4 januari 2010

Måndag med nya möjligheter


Skridskoprinsessan kommer åkande

Igår hade vi ytterligare en härlig dag på isen. Det som var lite roligt var att vi träffade goda vänner när vi nästan hade, med skridskornas hjälp, tagit oss till andra änden av sjön. De har sin skogsskift i den änden och hade nu kommit ut på isen med fyrhjuling och kärra. De hade även med sig skridskor, mannen hade fått långfärdsskridskor i julklapp och skulle nu testa dessa. Det gick inte så bra! Hur ska de sitta? och varför lossnar de hela tiden? var frågor som ställdes.  Vi försökte vara allvarliga när vi gav svar, men för varje gång som skridskon åkte av, hade vi svårare att hålla oss för skratt. Men det är vänner som vi ofta skrattar mycket och länge med, så det gjorde inget att hela vår familj fick sig några goda skratt. Till slut konstaterades det att en av skridskorna var skadad och inte fungerade som den skulle. Vi skrinnade därifrån med ett leende på läpparna.

Tänk vad det gör mycket för hur man mår. Jag är i alla fall känslig för känslorna som kommer upp inom mig. Jag försöker nog också att se de positiva sakerna istället för de som tynger ned. Så fort vi har mött dessa underbara människor har man ett bubblande skratt kvar inom sig en lång tid. När vi har våra träffar med detta underbara gäng är det skrattsalvor som avlöser varandra. Vi ska nu tillsammans med tio andra, som är detta gäng, åka på Falkenbergsrevyn på fredag...många skratt kommer det att bli både före, under och efter revyn, det kan jag lova. Det är något jag ser fram emot!!


Två systrar på isen
Kvällen i går gick även den i skrattets tecken. Vi hade grannar här på middag. Mannen har i ett pars år lovat en kompis till vår dotter att deras familj skulle få komma hit och avnjuta hans underbara klyftpotatisar =)) Igår blev det äntligen av!! Vi grillade även älghamburgare ute på altanen. Till det bjöds det kall sås, det var med andra ord en riktig sommarmiddag. Även desserten gick i sommarens tecken, blåbärspaj med glass och grädde. När faten var rensade var det dags att spela lite sällskapsspel. Vi valde, Med andra ord. det är ett spel som kräver fanatasi för att förklara ord för sin lagkamrat så den kan gissa vilket ord det ska vara. Hur kul som helst och många skratt som sagt var =D

Nu börjar jag annars att fundera mer på terminen som startar för eleverna nästa måndag. Det kan inte hjälpas men nu går hjärnans tankar till hur jag ska lägga upp det i de olika ämnena. I ett av ämnena är vi tre lärare som planera ihop, det kommer vi att göra på fredag. Men i de andra ämnena är jag ensam till att planera, vilket gör att man är mer flexibel. Är materialet upptaget av någon annan klass  kan man kasta om sin planering på ett lite enklare sätt om man är flera som planera på en gång. Men samtidigt är det tråkigt att inte har något bollplank.

Vi har t.ex. inga läroböcker i svenska hos oss, vi har en arbetsplan och utifrån den får du komma på själv hur du vill lägga upp ditt arbete. Det är bra för man blir mer lyhörd för olika sätt att lära ut. Men ibland kan jag sakna det där med att de kan jobba själva i sina böcker, där det finns med de saker de ska lära sig. Men nu ska de börja med ordklasser och det finns många övningar som man kan skapa själv och sedan har de jobb med det ett tag. Jag tycker att ordklasser och satsdelar är en rolig del att lära ut!

Handbromsvändning med farmors bil var kul =D
Nu får det nog bli en promenad i den mer behagliga temperaturen än vad helgen bjöd på. Vi har även fått ett litet ett snötäcke, så allt är rent och vitt.

3 kommentarer:

femfemman sa...

Gillade verkligen er sommarmåltid. Har faktiskt aldrig grillat älghamburgare ... blir det inte torrt? ... eller blir det lika gott som älgkötbullar. Kul med människor som man kan skratta med - och visst är det viktigt att alla försöker vara så positiva som möjligt för att det ska bli en bra stämning. Falkenbersrevyn har jag sett en gång för längesedan, var på nittiotaolet då jag själv höll på med den BERÖMDA Dalstorpsrevyn. Revyn i F-bg brukar gå rätt länge, egentligen borde man åka dit - det är ju faktiskt kul att hitta på ågot...

Bodil sa...

A-L: Jag brukar göra dem med nötfärs an annars, men då frysen är välfylld av älgfärs, just nu, så blev det så.
Jag blandar färsen med chilisås, sweet-chili, krossade vitlöksklyftor och salt & peppar. Sedan formar jag biffar som penslas med olja, annars fastnar de på gallret. Bara att grilla och eftersom det är älgfärs behöver de inte grillas hårt, gör ju inget om de är lite lätt rosa när man äter dem. Det är smaskigt och gott!!

Unknown sa...

Ett gott skratt förlänger munnen, brukar mannen säga. Det är härligt att kunna skratta ihop.

Hamburgerreceptet låter gott. Måste nog prova. Får bli nötfärs då vi inte har någon älgfärs. Men idag har jag en beställning på lasagne.