lördag 16 januari 2010

Färdigfirat!?


Nu är kalasandet över, så nu kan jag ta av mig kalasbyxorna =)






Vi har haft en härlig dag med släkten. Det var 24 personer till middagen idag, kul!
Jag hade förberett middagen igår. Det blev Burgundisk gryta och kokt potatis. Till kaffet blev det semlor.
Grytan gjorde jag på vildsvin, älg, rådjur och fläskkött. Det var uppskattat. Jag hade gjort en nästan full tiolitersgryta, det blev kvar så det blir någon restmiddag till familjen.  Vi är en matglad släkt...
Potatis skalade mannen igår...så vi var väl förberedda för släktinvasion idag =)
Till det serverade jag kokta grönsaker. Vi brukar annars ha en riktigt stor skål med sallad, men nu i vintertid hade jag kokta morötter och bönor. Det är underskattat, så gott som det är!!



Jag gjorde 32 semlor idag...det är bra att ha några över ; ) mannen kan äta ett antal varje dag...
Visst är det härligt att träffa släkt från två håll, och att de tycker att det är roligt att träffa varandra.
I vår familj har vi alltid haft kalas och fester där alla åldrar blandas, det är jätteroligt att alla åldrar kan samsas och ha roligt ihop.
Man har så mycket utbyte av att träffa alla åldrar. Idag var den äldsta personen min svärmor hon fyller 89 i år, och den yngsta var min systerdotters son som är 1,5 år.



Nu har alla lämnat huset och vi är ensamma i tystnaden, men det känns skönt det också, i alla fall en liten stund =)

3 kommentarer:

anna-lena sa...

Låter KUL med stor släkt. Och nu har väl Stina blivit ordentligt firad... och det ska man ju när man är 20. Semlorna ser goda ut... har du några kvar på fredag ... :)))åker sannolikt förbi då J vill att mor ska åka med till Ullared.

Unknown sa...

Härligt med fest, men skönt när det är över, särskilt om man varit den som fixat allt. Dags att pusta ut.

Nu åker vi till vårt släktkalas. Av tradition blir det smörgåstårta.

bollebygdsbo sa...

Jag kan säga TACK för senast!
verkligen trevligt och mycket gott!

Visst är det kul att träffas över olika gränser, både åldermässigt och från olika håll.

Om några veckor är det vår tur att fixa kalas. Inget 20-årskalas utan 60 årskalas. Eftersom jag tror att det kommer en hel del jaktfolk då kommer jag att fixa någon annan mat.

Än en gång säger jag tack för igår.