onsdag 23 december 2009

Dan före dan= julbord hos Familjen Samuelsson


Nu sitter jag framför tv:n och skriver i bloggen =)  Ibland kan man bara lata sig och njuta.
Nu sitter jag verkligen och njuter efter ett fantastiskt julbord i familjen. Vi har haft det som tradition i familjen ända sedan jag flyttade hit ned hit till Danhult. Jag jobbade ofta på julafton och sedan åkte vi till Bollebygd. Det innebar att vi inte fick äta julmat alls i vår familj på själva juldagarna, då började vi att äta det samtidigt som jag tog ut den nygriljerade skinkan ur ugnen. Nu är våra barn i stort sett vuxna, alla tre, men vi håller på den traditionen än. Nu brukar vi på julaftonen åka till D:s syster mitt på dagen och äta allt vad ett julbord kan innehålla. Därefter åker vi tillsammans med svärmor, en av D:s systrar och som med hem till oss för julklappsutdelning och julklappsspel...det är kul, ska jag säga...man vet inte vad man får med sig innan sista tärningskastet är kastat.
Vi hinner dessutom med att äta lite emellan...svälta får man ju inte göra =))

Nu har det även blivit en tradition att gå på midnattsmässan i kyrkan här i Broaryd. I år jag ska både vara med i kören och vara kyrkvärd. Det innebär för min del i morgon att bedja förbönen. Det väntas komma mycket folk till kyrkan då eftersom Irene Theorin, primadonna inom operans väggar, kommer att sjunga tillsammans med oss. Hon är född här på orten och kommit tillbaka hit, mellan alla resor värden över, hon har renoverat ett hus mitt i samhället. Det är roligt att de som en gång flyttat återvänder hit när de kommit en bit upp i ålder.

Det sitter djupt inne i mig att få gå på julottan, jag har gjort både ock i många år, först midnattsmässa och sedan otta...det är härligt men jag är ganska tröttt lite längre fram på juldagen. Men i år har jag bestämt mig, tror jag(!) för att bara gå på mässan...men vi får se som sagt...to be continue...

Nu är det snart dags för lite kaffe och samtidigt ska vi skriva adresslappar till en del klappar.
Sist men inte minst kommer vi att avsluta med glögg innan vi går till sängs =))
Här kommer lite bilder ifrån vår kväll...


2 kommentarer:

Unknown sa...

När pojkarna var små, gjorde vi som ni, åt julbord dan före dan. På julafton åkte vi runt till farmor och mormor osv. Numera kommer svärfar hit. Så vi har flyttat vårt julbord till själva julafton. Nästan allt är klart. Ser fram emot morgondagen.
God Jul!

Anonym sa...

Oj, vad ni har det mysigt till jul. Det var länge sen jag firade jul i Sverige! Ett lyckligt 2013 till dej och familjen!
Kram
D:s tredje syster