söndag 27 september 2009

Släktfejden



Igår vad det dags för släktfejd. En tradition som började förra året, men då kunde vi inte vara med av någon anledning som jag glömt. Därför var det extra roligt att vara med i år =) Det är så att den som kommer sist i tävlingen får ordna den till nästa år. I år gick den av stapeln i Varberg, där en av systerns döttrar bor. Det var skönt för vi hade inte så långt dit, utan vi kommer dit på 50 min. Vi åkte säkert dit med Moa som övningskörare, hon kör riktigt bra nu!! Vi hann med en liten snabbis inne på Hajen, det är inte klokt vad de är billiga på det mesta...

Sedan kom vi fram till stället där tävlingarna började. Vi skulle gå en tipspromenad ned till havet och samtidigt svara på helt omöjliga frågor där vi själva var inblandade. Vi skulle utföra aktiviteter där vi tävlade mot två andra, en var alltså 1:a en annan X och den tredje en 2:a. Jg kan väl säga att jag höll på mina övriga familjemedlemmar som var med, men jag höll inte på mig. Anledningen var att jag inte tillhör den träffsäkra skaran, och det var ett moment som jag skulle utföra. Jag höll på en av mina systerdöttrar i stället. Vilket visade sig var helt fel av mig, jag vann nämligen min gren och Dan vann sin gren. Moa hade otur och kom på andra plats i sin gren. Efter denna härliga tävling tog vi oss tillbaka till lägenheten på Apelvikshöjd där det blev hemkörning av pizza som vi beställt i god tid. Efter det bjöds det på kaffe och underbart god cheesecake med lingon, mums... Så vi tackar och bockar för en trevlig stund med släkten och framför allt ett stort tack till henne som organiserade det hela. TACK!!














Idag har jag tagit en liten promenad och sedan hämtat Hannah i Sm-stenar. Hon har varit med universitetet på bokmässan och sedan stannat hos kompisar och de besökte Sigges Loge. Efter det sov hon över hon en kompis i G-ved och kom hit för att ta med sig en bil denna veckan. Hon börjar sin praktik i morgon och har det i 6 veckor framöver. Med uppehåll för höstlov, då de inte är lediga, utan pluggar på universitetet istället. Hoppas att det blir lärorika och roliga veckor =))

Jag har även lagat mat för några dagar framåt, det är skönt att bara koka potatis eller annat till det man ska äta, när man är lite stressad. Idag stekte vi strömmingsflundror fyllda med kaviar, och kycklingfilé med bacon. Lasagne gjorde vi i två stora formar , en tog nästan slut idag, och den andra kommer att ätas under veckan. Hannah och Stinas pojkvän hann äta här innan de var tvungna att åka vidare till respektive ställe.

Nu har vi diskat upp och plockat undan allt efter matlagning och middag. Då hade jag tid att sitta här en stund innan jag ska ta tag i kläderna som ska hängas in för höst och vinter och de som ska ut efter sommaren. Jag tycker alltid det känns bättre att plocka in sommarkläderna och ut med vinterdito. Men det är bara några månader tills det vänder igen, så tiden kommer säkert att gå fort =))

Jag ska även sätta mig och skriva ett mail till en kvinna i Nebraska, Sarah heter hon, som ska komma till oss och bo här under tre nätter i nästnästa vecka. Anledningen till att hon kommer hit är att de är intresserade om hur vi jobbar med 1-1 projektet i Falkenbergs kommun. Så jag erbjöd vårt hem och mig som "mentor" under dessa dagar. De kommer att komma till Falkenberg på kvällen den 5/10 och sedan lämna oss den 9/10 tidigt på morgonen så sista natten får de ligga på hotell.
Det är sammanlagt 4 stycken som kommer till Falkenbergs kommun, flera andra är utspridda på olika orter/städer i Sverige där det jobbas med datorer på samma sätt som vi gör.  De kommer att börja och avsluta sitt besök i Sverige på Appels kontor i Stockholm. Det är två personer som kommer till Apel på besök. Lite skönt att de kan ha varandra som sällskap =)
Så nu är det dags att plocka fram engelskan från bakhuvudet...om den nu är kvar =))

Kommande vecka ska jag hinna med utvecklingssamtal för större delen av min nya klass. Det blir mycket socialt och att lära känna varandra, elever-föräldrar och jag. Ska bli spännande att träffas lite mer privat, vi har ju haft ett första möte på föräldramötet för två veckor sedan...

3 kommentarer:

anna-lena sa...

Oj, dej är det fart på minsann. Låter kul att träffa släktingar på ett aktivt sätt. Jag har tyvär inte så många släktingar,så visst kan jag bli lite avundsam på dem som har bra släktrelationer.
Tänk att komma ända från Amerikat för att kolla hur ni jobbar med datorer i Falkenbergs kommun... Det arbetssättet trodde man ju var vardagen "over there".
Strömming är gott det - ska nog testa att göra som du någon gång - med kaviar emellan. Det gjorde jag ofta förr, men sen blev det en maträtt som föll i glömska. Gympan står för dörren - aerobics och lite styrka. Ha en bra vecka!

Unknown sa...

Vilken rolig grej med släktfejden. Det måste jag föreslå i min släkt. Vi brukar ha en grillfest hemma hos mamma i augusti men i år blev det inte av.

Du har haft en aktiv weekend förstår jag. Själv tar jag det mest lugnt. Ska börja jobba lite imorgon.

bollebygdsbo sa...

Visst var det kul i Varberg! ;)
Du var ju supereffektiv i träffsäkerhet! ;))

Jag har fortsatt med lite aktiviteter idag också. Har klippt gräset med uppsamlaren, grävt upp dahliorna, plockat ner plommonen - så nu är jag värd att bara vila.*ler*
Hälsa de andra också