torsdag 8 januari 2009

Planering och städning

Idag fortsatte vi vårt röjande i hkk-salen, jag har en kollega som röjde på bra innan jag kom dit, bra jobbat =)
Han var överallt och städade & röjde. Nu är det en trevlig sal att komma till då vårterminen börjar imorgon. Inte bara den salen, utan även rummen intill har blivit rejält genomgångna av oss. Nu ska vi bara hitta en struktur som gör att vi kan jobba smidigt och lätt, men vi har ju åttio (!) tomma tidskriftssamlare att använda till att sätta våra planeringar och recept i, det blir en per årskurs och vecka ett helt läsår ;o

Efter röjandet blev det lite egen planering inför morgondagen, svenska med år 9, vi kommer att prata om de olika genrerna inom skrivandet, inför det nationella provet i svenska. jag ska även börja med högläsning ur en ny bok, Hungerspelen av Suzanne Collins:

 Olympiska spelen möter Flugornas herre i en nära, trovärdig och stark skildring inifrån 

Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

   Katniss Everdeen är fjorton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen...

Jag tror att det är en bok som passar min klass. 


När jag kom hem från skolan började jag att städa och röja här hemma, det behövdes det med ska jag säga...


Nu har jag snart skrivit färdigt två av tre frågeställningar, letar lite mer litteraturanknytning, men det ska jag nog fixa innan söndag...jag slutar ju tidigt imorgon ;)


Måste berätta att jag köpt en kamera idag, så nu ska jag snart lägga in lite bilder =o


Nu ska jag se på Antikrundan. Maken ropade att teet är färdigt och att vi får ta plats i soffan



2 kommentarer:

bollebygdsbo sa...

Blir ju kul med lite bilder här på din blogg också. :)

Vi hörs.

bollebygdsbo sa...

Nu har du fått till en alldeles egendesignad blogg,
Visst är det kul att ändra om lite även på bloggen då och då.

Hoppas att allt är bra.
Vi ses väl förhoppningsvis nästa helg.