onsdag 5 november 2008

Nätverk

Idag har jag varit med om nätverksmöte, på ett sätt som jag inte varit med om innan.
Vi var tre kollegor, vår chef, en elev och dennes kompis, elevens föräldrar och två personer som höll i mötet. De som höll i mötet är proffs på detta och det var en positiv upplevelse att vara med om.

Vi fick alla sitta i en ring där alla kunde se alla, efter den sedvanliga presentationsrundan fick jag och mina kollegor sätta oss tillsammans, men ändå så att alla kunde se och höra oss. Vi hade med en av ledarna och nu skulle vi prata om hur vi upplever situationen kring eleven. Vi fick alla samma fråga som vi skulle svara så ärligt vi kunde på. Det kändes lite pirrigt i början, men sedan vande man sig vid att de andra satt och lyssnade. Efter det var det eleven och hans kompis tur att gå igenom samma sak, för att det hela sedan avslutades med att föräldrarna gjorde samma sak. När den ronden var över satt vi alla i ringen igen, och nu började vi prata om lösningar på problemen vi diskuterat. Vi var alla överens om att vi alla hade lite ansvar för att göra förbättringar, så att det flyter på i skolan och avgångsbetygen hos eleven kan bli godkända. Mycket upptäckte eleven själv att den kunde göra för att förbättra läget, det var lite wohw-upplevelse att sitta där och höra det från en elev som det varit mycket bekymmer med.

Nu är det bara upp till bevis och det kommer med all säkerhet att gå =)

Det var nått nytt för mig att vara med på ett sånt möte och det var inga hard feelings utan sansade diskussioner. Det är jag gärna med på igen!

Inga kommentarer: